poniedziałek, 7 listopada 2016

Networking w karierze - recenzja książki

"Networking jest jak ogród - trzeba go uprawiać codzinnie, regularnie, według określonej strategii.". Idąc za słowami Beaty Kapcewicz, postanowiłam zgłębić temat a wraz z nim książkę "Networking w karierze. Jak odnieść sukces dzięki sieci kontaktów."



Szczerze mówiąc byłam ciekawa, jak można napisać książkę o networkingu. Co tu pisać? Przecież albo się ma umiejętność zjednywania sobie ludzi albo nie - myślałam. Błąd. Jak się okazuje według Beaty Kapcewicz jest to jeden z mitów, który wymaga sprostowania. Autorka uświadamia: "Badania pokazują, że tylko 10 procent osób ma naturalny dar networkowania. Znakomita większość musi się tego nauczyć, a to kompetencja jak każda inna, którą można wyćwiczyć przez praktykę i doskonalenie". A więc jednak. 

Książkę Beaty Kapcewicz czyta się bardzo szybko. Odnajdziemy w niej odrobinę teorii, dużą ilość przykładów przeplataną ćwiczeniami oraz sporą dawkę cytatów (może zbyt dużą...?). Moją uwagę przykuł podział ludzi z sieci kontaktów na role, które pełnią w życiu każdego z nas. Autorka wyodrębnia mentora, coacha, eksperta z branży, trendsettera, agenta, idealistę / marzyciela, realistę, wizjonera, springpartnera i pretendującego. Dodatkowo sugeruje kogo w naszym gronie nie powinno zabraknąć i kto jest szczególnie cennym "nabytkiem". 

Przydatne były dla mnie również uwagi w zakresie networkingu offline. Znajdziemy tu m.in. rady jak wykorzystać konferencje, na których się pojawiamy do budowania kariery. Najważniejsza rada według mnie? Idąc na spotkanie wyznacz sobie cel, co chcesz na nim osiągnąć (np. poznać grafika, dwóch potencjalnych klientów, wypromować biznes przyjaciela). Tak, tego zdecydowanie zamierzam się trzymać

Linked In


Rozważania o sieci kontaktów nakierowały mnie na Linked In. Autorka poświęciła temu networkingowemu narzędziu cały rozdział opisując zalety funkcjonowaia w społeczności oraz dając wskazówki, jak to profesjonalnie robić. Swoje rozważania na ten temat przekułam w artykuł, który możecie przeczytać tutaj.     

Networking a marka osobista


I tu kolejne trafne spostrzeżenie. W książce odnajdziemy też kilka słów o marce osobistej i relacji, jaka zachodzi pomiędzy tym, jak nas postrzegają ludzie a tym, jak funkcjonuje nasza sieć kontaktów. Jak podsumowuje Autorka: "Twoja osobista marka będzie miala znaczący wpływ na to, czy twoje strategie networkingowe będą skuteczne, ale i na odwrót - dzięki networkingowi będziesz mógł budować i umacniać swoją osobistą markę.". Prawda, że odkrywcze? W ślad za wątkiem marki osobistej, pojawia się "39 pomysłów na to, jak wzmocnić swoją markę i rozpoznawalność". Przyznam, że kilka z wymienionych sposobów zrobiły na mnie wrażenie.

Dla kogo?


Książka przeznaczona jest dla osób, którym zależy na świadomym budowaniu bazy kontaktów. Raczej początkujących ale zaawansowani z pewnością znajdą coś dla siebie.

Szczerze, po przeczytaniu książki miałam wrażenie, że oprócz kilku interesujących kwestii, wiele do mojego życia nie wniosła. Sięgnęłam jednak po nią po tygodniu i analizując zaznaczone fragmenty stwierdzam, że chyba jej nie doceniłam. Może nie każdy rozdział przyprawił mnie o ciarki, ale myślę, że zawiera wiele podpowiedzi, które z chęcią wypróbuję.


A na koniec cytat, który moim zdaniem świetnie podsumowuje ideę networkingu:



Inspirującej lektury!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz